smartphone

Tips voor het fotograferen met je smartphone

Mocht je nou door een of andere reden je camera vergeten, dan heb je gelukkig nog je smartphone. De meeste smartphones kunnen redelijke, kwalitatieve foto’s schieten. Hier dus een aantal tips hoe je net zo’n mooie foto met je smartphone kan maken als met je DSLR.

Belichting

De sensor van een smartphone is veel kleiner dan een DSLR. Dit resulteert in korrelige foto’s bij weinig licht. Ga dus opzoek naar beelden met veel licht. De mooiste foto’s met je smartphone maak je dus in daglicht. Als je thuis bent, doe dan de gordijnen wagenwijd open om het zonlicht door te laten. Anders kan je altijd nog de lichten aan doen. Hoe meer licht er aanwezig is, des te beter de foto.

Geen flits

Als je toch iets wilt fotograferen dat niet genoeg licht heeft, maak dan geen gebruik van je flitsfunctie. Het is soms heel verleidelijk om het wel te gebruiken, omdat het in donkere situaties de snelste bron van licht is. Zet de flitsfunctie altijd uit, want de flitser is eigenlijk geen flitser. Het is namelijk een lampje! Het licht van het lampje is onwijs fel en komt niet ver. Daarnaast veroorzaakt het ook nog eens rode ogen en bleek uitziende gezichten. Nu is de technologie wel wat verbeterd en zorgt er voor dat de lampjes meer als een echte flits gaan fungeren, maar natuurlijke licht is altijd het beste. Tip: neem bij het fotograferen in het donker een zaklampje mee en liever een dat een beetje warm licht straalt. Deze lijkt namelijk het meest op natuurlijk licht.

Apps van derde partij

Meestal is de camera van je smartphone beperkt in zijn functies. Apps van derde partijen geven wat meer opties bij het fotograferen. Kijk gerust even rond in de appstore van je telefoon en kijk wat de apps allemaal te bieden heeft. Van mooiere huid tot rode ogen verwijderen en filters toepassen. Er is veel mogelijk.

Verschillende lenzen

Vrijwel alle telefoons beschikken maar over één lens. Toch is het mogelijk om meerdere lenzen te gebruiken. Er zijn namelijk opzetlenzen te verkrijgen. Voor een paar euro’s zijn er groothoeklenzen of macrolenzen te koop. De meeste opzetlenzen die je vindt op internet zijn 3-in-1-lenzen. Deze lenzen hebben een groothoeklens, macrolens en een fisheyelens in 1. Zo kan je toch creatief te werk met je smartphonecamera.

Handmatig zoomen

De smartphone heeft meestal een kleine optische zoom en een grote digitale zoom. De digitale zoom zorgt vaak voor lagere kwaliteit van de foto’s. De zoom vergroot eigenlijk alleen maar het beeld. Je kan het beste zoomen door dicht op het object te fotograferen. Als je dus iets op de grond wilt fotograferen, dan kan je even door je knieën zakken. Zie je een mooie auto verderop, loop er dan naartoe.

Stabiliseren

Trillende handen of kleine bewegingen zijn meestal de boosdoeners voor vage foto’s. Stabiliseer je smartphone door het met twee handen vast te pakken en je ellebogen tegen het lichaam te houden. Als je nog een stapje verder wilt dan kan je even je adem inhouden tijdens het maken van de foto. Ook kan je steun zoeken op een vast object, zoals een tafel of muurtje.

Er zijn ook verschillende accessoires die ervoor zorgen dat de telefoon niet trilt. Zo heb je heel veel verschillende statieven die ervoor zorgen dat de smartphone gestabiliseerd blijft.

Rustig aan

Neem je tijd. ‘Haastige spoed is zelden goed’ zeg ik maar. Bij het fotograferen moet je in de meeste gevallen gewoon je tijd nemen. In die tijd kan je de juiste compositie en licht vinden om zo een perfecte foto te maken.

Houd je van landschap fotograferen? Lees dan ook dit artikel over de veelgemaakte fouten bij landschapsfotografie!